Detailhandelsvisie, detailhandelsnota, retail, marketing, vernieuwing, innovatie, gianotten, henk, vastgoed, conceptontwikkeling, consumentengedrag, onderzoek, advies, retailvisie, Onderzoek, advies, ondernemerschap, innovatie, belevingsonderzoek, consumentengedrag, experience, detailhandelsvisie, psychologie, marktonderzoek, beleidsonderzoek, trendstudies, management, organisatie, veranderingsmanagement, koopstromen, koopstroomonderzoek, Presentaties, ondernemerschap, innovatie, colleges, workshops, inleiding, workshop, voordracht, detailhandel, retail, trends, consumentengedrag, retailtrends, vastgoedmarkt, marketing, college, consumentenonderzoek, marktonderzoek, conceptontwikkeling, veranderingsmanagement, strategieontwikkeling, kennisuitwisseling, kennismanagement, theorie, praktijk, beslissingen, advies, research, management

De ene starter is de andere niet - Garma bv voor Onderzoek en Advies voor Retail, Innovatie en Ondernemerschap

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

De ene starter is de andere niet (mei 2014)

De afgelopen maand las ik een paar berichten die in de dagbladen en in de vakpers hebben
gestaan. Ze hebben op de een of andere manier allemaal met elkaar te maken.
Het eerste bericht stond in de Volkskrant van 31 mei. Het ging over Athene, waar de crisis na
2008 ongenadig heeft toegeslagen. Maar zegt Dimitris Hall in zijn blog op Spotted by the
Locals ‘De crisis heeft het slechtste en het beste in ons boven gebracht. Slecht: de opkomst
van Gouden Dageraad. Goed: dat er overal nieuwe kleine winkeltjes en bars zijn geopend.
Een café met bordspellen, een bakkertje, nog een bakkertje, veel cafés met betaalbare
metzedes en Griekse tapas’. Hij noemt ook lokale markten waar boeren hun fruit en honing
direct verkopen en de coöperatieve initiatieven, dat je bijvoorbeeld een café met je vrienden
opent.
Het tweede bericht komt uit Retail Trends van mei. Daarin las ik, dat de foodspeciaalzaak in
ons land terrein kan terug winnen op de supermarkten. Een tijdje terug werd een onderzoek
gepubliceerd waaruit bleek dat de buurtwinkel steeds populairder wordt. Tweederde van de
consumenten vindt de sociale controle in de buurt belangrijk, 80% vindt dat de buurtwinkel de
buurt gezelliger maakt en meer dan 60% ziet de sfeer in de buurt verbeteren als er meer
zelfstandige winkels komen. Van de ondervraagde consumenten zegt 30% zegt de
buurtwinkel vaker te bezoeken dan 5 jaar geleden.
Het derde bericht gaat over een onderzoek van Casengo, dat ook in mei werd gepubliceerd.
Volgens Casengo had Nederland begin 2013 al zo’n 60.000 webshops. Volgens Casengo
zullen er in 2015 meer online winkels dan fysieke winkels zijn. Dat zou dan neerkomen op
meer dan 120.000 webshops.
Het vierde bericht komt van de ING Bank. In februari van dit jaar publiceerde de ING een
kwartaalbericht waarin stond dat er in 2013 minder starters zijn geweest. Grootste
uitzondering vormde de detailhandel. Ondanks de malaise in de detailhandel nam daar het
aantal startende ondernemers met 13% toe. Het aantal starters met een webwinkel steeg zelfs
met bijna 20%. In het kwartaalbericht van mei meldde de ING dat de helft van de online
winkels al na één jaar weer wordt opgeheven. Na twee jaar is al weer driekwart van de
webwinkels verdwenen. Volgens de ING komt dit onder meer door een lage
toetredingsdrempel, veel concurrentie en weinig onderscheidend vermogen
Hiermee slaat de ING de spijker op zijn kop. Voor een groot deel zijn die startende webshops
goedwillende bedrijfjes die vanuit de zolderkamer gerund worden. Ze hebben vrijwel geen
kennis en startkapitaal nodig en zijn binnen een paar dagen in business. En hopen er een paar
centen bij te verdienen. Er worden handboeken geschreven hoe gemakkelijk dit allemaal is en
hoe je het moet doen. Het is veel klein grut. Meer dan 90% heeft een omzet van minder dan
50.000 euro per jaar. Als de voorspellingen van Casengo uitkomen, zal dit percentage in 2015
zijn opgelopen tot 99%.
Moeten we daar blij mee zijn? Ja en nee. Nee, omdat niemand zit te wachten op al die
goedwillende amateurs. Ze doen allemaal hetzelfde en ze hebben geen idee waaraan ze zijn
begonnen. Het beste zou zijn, dat er een soort van ontmoedigingsbeleid komt. Het is een
allegaartje in een zeer onprofessionele bedrijfstak die eerder toe is aan sanering en minder
starters, dan aan meer starters. Maar er zit ook een positieve kant aan al die starters. Omdat er
tussen die duizenden starters altijd wel eentje zit, die echt een briljant idee heeft en die echt
boven het maaiveld uitsteekt en later een succesnummer blijkt te zijn. Veel startende
ondernemingen zijn goed voor de innovatie.
Terug naar Griekenland en naar die foodspeciaalzaken. Ik denk dat er in de fysieke
detailhandel heel veel kansen zijn voor startende ondernemers met een goed idee. Niet alleen
in Griekenland, maar ook in Nederland. We noemen dat de ondernemerschapseconomie. Er
zijn volgens mij veel kansen voor jonge starters, met kennis van zaken, die online en offline
combineren, die klantkennis op een creatieve en innovatieve manier omzetten in een producten
dienstpakket. Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet het gebeuren.

 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu