Detailhandelsvisie, detailhandelsnota, retail, marketing, vernieuwing, innovatie, gianotten, henk, vastgoed, conceptontwikkeling, consumentengedrag, onderzoek, advies, retailvisie, Onderzoek, advies, ondernemerschap, innovatie, belevingsonderzoek, consumentengedrag, experience, detailhandelsvisie, psychologie, marktonderzoek, beleidsonderzoek, trendstudies, management, organisatie, veranderingsmanagement, koopstromen, koopstroomonderzoek, Presentaties, ondernemerschap, innovatie, colleges, workshops, inleiding, workshop, voordracht, detailhandel, retail, trends, consumentengedrag, retailtrends, vastgoedmarkt, marketing, college, consumentenonderzoek, marktonderzoek, conceptontwikkeling, veranderingsmanagement, strategieontwikkeling, kennisuitwisseling, kennismanagement, theorie, praktijk, beslissingen, advies, research, management

Kan Coolblue op tegen Amazon? - Garma bv voor Onderzoek en Advies voor Retail, Innovatie en Ondernemerschap

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Kan Coolblue op tegen Amazon? (juni 2013)

Er is al enige jaren een enorme internationaliseringsgolf gaande. Bijna dagelijks openen internationale retailers winkels in ons land. Het zijn winkels als Urban Outfitters, Zara, Desigual, Hollister, Primark, H&M, Prada, Kxuio en River Island etc. Wereldwijd is ook een enorme concentratiegolf aan de gang. De wereldwijde omzet van consumentenproducten bedraagt zo’n € 12 biljoen (12.000 miljard). De tien grootste retailers van de wereld hebben hierin een aandeel van circa 10%. De 250 grootste retailers van 36%. De grootste detailhandelsondernemingen ter wereld krijgen een steeds groter marktaandeel in de wereldomzet en diezelfde ondernemingen groeien sneller dan de groei van de wereldomzet.
Hoewel het nu al makkelijk is bij Amerikaanse, Engelse of Duitse webwinkels van Amazon te kopen, zal het niet lang meer duren voor Amazon.nl geopend wordt. Grote Nederlandse aanbieders als Coolblue, Wehkamp en Bol zijn (nog) vrijwel volledig gericht op de Nederlandstalige markt, in Nederland en België. Internet kent geen grenzen en het is de vraag of onze internetretailers straks op kunnen tegen de enorme schaalvoordelen van Amazon, eBay en Google. Met een omzet van $ 61 miljard in 2012 is Amazon bijna 400 keer zo groot als Coolblue.
Eén van de grote gevolgen van internet is de enorme prijstransparantie van de markt. En dat legt niet alleen een enorme druk op de marges van merkfabrikanten, maar ook op die van retailers, of het nu traditionele retailers zijn, pure players of cross channel retailers. En dus zal de druk op de hele vastgoedketen om efficiënter te worden toenemen.
Nederlanders kopen ook steeds vaker bij buitenlandse webwinkels. In 2011 deed 18% van alle Nederlanders dit wel eens, in 2012 was dit percentage al verdubbeld tot 36% (PostNL, 2012). De belangrijkste redenen om bij buitenlandse webshops te kopen zijn het prijsverschil (69%) en het uitgebreide assortiment (46%). De Europese organisatie van ecommerce Emota (2013) verwacht, dat het grensoverschrijdend kopen bij webwinkels in West-Europa in de komende 5 jaar twee keer zo hard zal groeien als het binnenlandse kopen bij webwinkels. Dit komt er op neer dat over een jaar of 5, circa een kwart van alle internetaankopen worden gedaan bij buitenlandse webshops.


 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu